הוא אולי חבוי מאיתנו באחד הקירות באיזו פינה בבית, אבל לוח החשמל בביתנו הוא למעשה הלב הפועם של הבית. בעיקר בימינו, בהם מכשירי החשמל תופסים נתח נכבד במיוחד משגרת חיינו. הורדה או הרמה של מתג קטן בתוך הלוח יכולה להשפיע על כל מערכת החשמל בבית.

לכן, מן הראוי שהתקנת לוחות חשמל תיעשה במחשבה תחילה ועם תכנון מוקדם, וע״י גורם קבלן חשמל שהוא גורם מוסמך בלבד. יתרה מכך, תיקון תקנות בנושא תכנון לוחות חשמל והתקנתם הינה הכרחית. לפיכך, קיימות הכשרות והסמכות מקצועיות לעבודה עם לוחות חשמל, ומן ההכרח שישנן גם תקנות רבות בנושא.

התקנה הראשונה המדברת באופן ספציפי על תכנון והתקנת לוחות חשמל, ראתה אור לראשונה ב-1991 ונקראת ״תקנות החשמל (התקנת לוחות במתח עד 1000 וולט), תשנ"א-1991״. מס׳ תיקונים לתקנה זו הוחלו ב-2008.

 

התקנה פותחת, כמו כל תקנה בישראל, בהסבר קצר על כל מושג ומושג המופיע בה, כאשר בין המושגים קיימים חלקי לוח החשמל, סוגי ומידות זרמי חשמל, שמות פעולות, שמות גורמים מוסמכים ובעלי תפקיד בתהליך התקנת הלוח, ועוד. לתקנה כולה חשיבות רבה, כיוון שהיא עוסקת בצורך של תכנון והתקנת לוח חשמל באופן בטיחותי, ותפקידה העיקרי הוא מניעת אסון ממשי, שכן עיסוק בחשמל מיסודו מסוכן.

 

עיקרי התקנה

 

  • לאחר הצגת המושגים, מצויינת דרישת התאמה מלאה לתקנים שנקבעו בחוק החשמל, והדרישה הכללית שכל לוח חשמל בישראל יתוכנן ע״י חשמלאי מוסמך בלבד, והתקנתו תעשה אף היא בידי חשמלאי מוסמך ו/או בפיקוחו ורק ע״י כלים מקצועיים.
  • מיקום הלוח האפשרי - איסור התקנתו בחדר אמבטיה ו/או בקרבת מתקנים שעלולים לפגוע בפעילותו התקנית, חובת התקנתו במקום נגיש שיאפשר תפעול נוח, חובת התקנת מגן מפני חישמול, חובת הוספת הארקה, חובת שימוש בחומר מבודד בחלקים מסוימים, ורווח מינימליות בין לוח לקיר ובין לוח למשנהו.
  • הציוד המותקן בלוח - איך יסומן, באיזה גובה יימצא, אופן התקנת כבלים ומוליכים מסוגים שונים, מפסקים ונתיכים, ודרכי הפעולה של כל אחד מחלקי הציוד בלוח.
  • דרישות נוספות בהתקנת הלוח בבית מגורים - מקרים בהם ניתן להתקין את לוח החשמל מחוץ לדירה (בניינים שאינם בתים פרטיים) ואופן ההגנה האפשרי על הלוח במקרים אלו, והתניות מסוימות של גובה, מרווחים ונגישות בהם.
  • הוראות כלליות - החלק האחרון אך החשוב בתקנה מדבר על ההכרח בתרשים של הלוח לפני התקנתו, בדיקתו, אופן תחזוקתו - בדגש על טיפול מיידי בכל תקלה, ואחריות בעל המקצוע לתקינות הלוח המלאה.