אולי תתקשו להאמין לכך, אבל שוק העבודה צמא למהנדסי חשמל. מצד שני, אלו הם המוחות העומדים מאחורי מכשירי חשמל ביתיים חדשניים, ציוד רפואי חדשני ואף מערכות ביטחוניות מסווגות שונות. כך שלא במפתיע, מעבר לכך שהמקצוע הזה כה מבוקש בשוק, הוא רווחי ומתגמל במיוחד.

 

היסטוריה בקטנה

בשלהי המאה ה-19, עם גילוי הנורה החשמלית, שגררה אחריה את המהפכה התעשייתית וגילויים רבים, הנדסת החשמל הפכה למקצוע מן השורה, עקב התעצמותו של הצורך בחשמל במשקי הבית, המפעלים ועוד. עם לידתו של הצורך בחשמל, הגיע צורך במומחים בתחום, אשר יוכלו לפתח ולהפוך אותו לנגיש.

 

תתי התחומים

תחום הנדסת החשמל הינו רחב במיוחד ומכיל מספר תתי תחומים, ובמבט רחב, ניתן להגיד שבסיסו עוסק ביצירת מניפולציות שונות על גלים אלקטרומגנטיים. ככלל, בתחום הנדסת החשמל, ישנה התעסקות נרחבת ביצירת מעגלים חשמליים, התאמתם ליישומים שונים, ושילובם במכשירים שונים לצורך הפעלתם. מבין תתי התחומים המוכרים יותר נמצאים:

  • הנדסת מחשבים הקשורה בתכנון של מערכות מחשוב כמו מחשבים שולחניים, קונסולות משחקים, מכשירי DVD ועוד. החל בחומרה, חדשה שיש לפתח או ישנה שיש לעדכן, דרך פיתוח והקמת תוכניות חדשות. למעשה, תת התחום הנדסת תוכנה נחשב גם הוא כתחום נפרד, ומבוקש במיוחד.
  • הנדסת מערכות תקשורת מתמקדת באופן ספציפי בשידור של נתונים על ערוצי תקשורת אפשריים, דרך קווי תקשורת כגון כבלים, סיבים אופטיים וקשרי רדיו. מהנדסי התקשורת אמונים על התאמה בין תדרים ליצירת ערוץ תקשורת מוצלח. תת תחום היוצא ממנו הינו תקשורת הנתונים, והעוסקים במלאכה יתכננו רשתות מחשבים שונות תוך דאגה שיפעלו בצורה הטובה ביותר.
  • תחום המיקרואלקטרוניקה העוסק בעיקר בתכנון רכיבים אלקטרוניים ושילובם במעגלים חשמליים.
  • תחום עיבוד האותות העוסק בניתוח ועיבוד המידע המצוי באותות השונים, אנלוגיים כדיגיטליים.
  • הנדסת בקרה השמה דגש על מידול של מגוון מערכות בקרה דינמיות ובקרים שיאפשרו למערכות לפעול באופן תקין בשימוש במעגלים חשמליים ובמכשור שונה, ובין היתר לפתח אוטומציה תעשייתית.

כמובן שישנם תתי תחומים נוספים, אך קצרה היריעה מלהכיל…

 

הכשרת מהנדסי חשמל

הכשרה מקצועית זו מקנה תואר אקדמי. לימודי תואר ראשון להנדסת חשמל נלמדים במגוון מקומות בארץ ואורכים 4 עד 5 שנים אקדמיות. במהלך התואר לומדים קורסים שונים בפיזיקה, מתמטיקה, ניהול פרוייקטים, ייצור לוחות חשמל, מיחשוב ונושאים נישתיים יותר בתחום, ולקראת סוף התואר יש לבחור התמחות שיכולה להיות בתת תחום אחד או משולבת. ישנם גם תואר שני ודוקטורט בתחום, אבל קודם כל מומלץ לברר לגבי התואר הראשון. זהו תואר הנחשב מבין הקשים, אולם בסופו, יוצאים עם מקצוע מבוקש, רווחי, ומתגמל מכל בחינה.

צריכים מהנדס חשמל זרם חזק? לחץ כאן

 

ארבל אלקטריק - קבלני חשמל ומהנדסים מקצועיים